Nieuws en Info

Februari: maand van het gebit

De maand februari is bij dierenartspraktijken traditiegetrouw de Maand van de Gebitsverzorging.

Volgens dierenartsen is deze extra aandacht hard nodig, want net als bij mensen moet het gebit bij honden en katten dagelijks gepoetst worden. Baasjes kunnen tijdens het consult ook vragen stellen over tandenborstels, tandpasta en brokjes die helpen het gebit van honden en katten te verzorgen.

Goede gebitsverzorging is echt noodzakelijk…
Uit onderzoek blijkt dat 8 van de 10 honden en 2 van de 3 katten gebitsproblemen hebben, die bij de baasjes vaak onopgemerkt blijven. Verwaarloosde tand- en tandvleesproblemen kunnen echter leiden tot ernstige bloedingen en het uitvallen van tanden. “Daarom is het voor veel baasjes heel nuttig om het gebit van hun hond of kat te laten controleren”, aldus dierenarts Marnix Lamberts, voorzitter van de Werkgroep Veterinaire Tandheelkunde. “Gebitsverzorging is noodzakelijk omdat het voedingspatroon en het fysiek van huisdieren in de loop der jaren zijn veranderd in vergelijking met hun voorouders die in het wild leefden”.

Laat deze maand nog het gebit van uw hond of kat controleren!
Zo’n 800 vestigingen van dierenartsenpraktijken organiseren in de maand februari speciale acties om gebitsverzorging onder de aandacht te brengen. Op www.maandvandegebitsverzorging.nl kunnen honden- en kattenbezitters op postcode zoeken welke dierenartsenpraktijken meedoen en welke acties er worden georganiseerd.

In de maand van het gebit krijgt u bij ons 10% korting op de gehele behandeling van een gebitsreiniging, op de gebitsproducten en de speciale anti-tandsteen voeding.

Vaccineer je huisdier!

Als je een huisdier hebt, wil je toch dat je dier gezond blijft? Met een vaccinatie bescherm je je huisdier tegen besmettelijke virussen die ernstige ziekten veroorzaken. Voor dieren is dat niet anders als voor mensen.

Op dit moment is slechts 55% van de honden, 25% van de katten en 16% van de konijnen in ons land  gevaccineerd. Vooral de beschermingsgraad van katten en konijnen is verontrustend laag. Door de lage vaccinatiegraad en de import van dieren uit het buitenland, zien we virussen terugkomen die we al lange tijd niet hebben gezien in Nederland.

Uit onderzoek blijkt dat eigenaren hun huisdier vooral niet vaccineren uit onwetendheid, angst voor bijwerkingen en de kosten van vaccinaties. Terwijl de gevolgen verstrekkend kunnen zijn.

Waarom is vaccineren zo belangrijk?

Worden dieren echt zo ziek? Helaas wel en ze kunnen er zelfs aan overlijden. Dat geldt óók voor dieren die zelden of nooit buiten komen. Je neemt een virus zonder dat je het door hebt aan je schoenen of jas mee naar binnen. Er zijn ook virussen die zich via de lucht verspreiden. Alleen als we dieren laten vaccineren, kunnen we voorkomen dat ze zo ziek worden.

Neem contact op met je dierenarts

Afhankelijk van de omstandigheden hebben honden, katten en konijnen jaarlijks gemiddeld één vaccinatie nodig die ze beschermt tegen veelvoorkomende en gevaarlijke ziekten. Pups en kittens hebben in de eerste 12 weken zelfs meerdere vaccinaties nodig. Een dierenarts voert altijd eerst een gezondheidscheck uit om te bepalen of een dier ziek is want dan mag deze niet gevaccineerd worden. Daarnaast is deze gezondheidscheck belangrijk voor het vroegtijdig opsporen van ziektes of andere fysieke problemen.

Voor meer informatie lees de Informatiebrochure vaccineren huisdier en vraag je dierenarts om advies.

Vaccineren van asieldieren

De Dierenbescherming vangt jaarlijks 17.500 gezelschapsdieren op. Bij deze dieren kun je niet altijd met het blote oog zien dat het een besmettelijk virus heeft opgelopen. Daarom vaccineren zij alle asieldieren zo snel mogelijk na binnenkomst.  Zo kunnen ze geen andere dieren besmetten en zo wordt een uitbraak in het asiel voorkomen.

Help jij asieldieren met een vaccinatie?

Alle dieren die de Dierenbescherming opvangt, krijgen een medische check, worden gevaccineerd, gesteriliseerd of gecastreerd en gechipt. Jaarlijks vaccineren zij zo’n 10.500 asieldieren. Hiermee wordt voorkomen dat zij door ziekte een pijnlijke dood tegemoet gaan. De kosten hiervoor lopen op tot ruim €600.000.

Help jij ons hierbij? Bescherm een asieldier met een vaccinatie.

UPDATE MAATREGELEN OMTRENT COVID-19:

Wij dragen geen mondkapjes meer in de praktijk. Uiteraard zullen wij dit wel doen indien u dit op prijs stelt.

Wij vragen u nog steeds om uw handen te desinfecteren bij binnenkomst. De desinfectie staat op het tafeltje in de wachtkamer.

Wij schudden geen handen meer tijdens een bezoek.

BEDANKT VOOR UW MEDEWERKING!

TEAM DIERENKLINIEK DE BERENDONCK